A United Way Alapítvány és a Kesztyűgyár közös programja kisiskolások részére
2012-01-05       |    |  

Beszélgetés Becskei-Kovács Barbarával, a Kesztyűgyár ügyvezetőjével az intézmény elmúlt egy évéről, jelenéről és a jövőbeni tervekről.

 

Több mint egy éve a Józsefvárosi Közösségi Házak Nonprofit Kft ügyvezetője, mi történt ez alatt? Mit sikerült elérni?

Először is arra vagyok a legbüszkébb, hogy sikerült összekovácsolni egy nagyon jó csapatot, aki érzi, és tudja, mit jelent a környék számára a Kesztyűgyár Közösségi Ház. Hiszen olyan emberek teszik a dolgukat minden nap, akik hiszen abban, amit ez a Ház képvisel. Másodsorban arra, hogy sok új programot tudtunk elindítani az Önkormányzat támogatásával, amelyek a VIII. kerületi lakosok számára segítik a közösség épülését, a munkába állás lehetőségeinek kihasználását. És sok olyan egyéni eredményekre, amit az ide bejáró emberek értek el a mi közbenjárásunkkal.

Továbbá azt is fontosnak tartom megemlíteni, hogy a Ház életében elindultak olyan az országban is egyedülállónak tekinthető dolgok, mint például a tanrendbe épített zárt foglalkozások, ahol a környékbeli iskolákkal együttműködve az osztályoknak élményoktatást tudunk nyújtani.

Ahogy azt megszokhattuk minden korosztály megtalálja a számára érdekes programokat, hiszen a legkisebbektől egészen az idős korosztályig nyújtanak érdekes programokat. De mit is jelent az élményoktatás?

A már jól megszokott fejlesztő programokon kívül integrált iskolai programokat is kínálunk 2011. október elejétől a helyi iskolák számára.

Új fejlesztő foglalkozások

A United Way Magyarország Alapítvány meghívásos pályázatán, sikeresen szerepeltünk, így el tudtuk indítani ezeket a minden tekintetben egyedülálló programokat. A projekt keretében 9 hónapon keresztül valósulhat meg 3 olyan programelem, ahol a különféle tematikus foglakozásokat egy közösségi színtéren a Kesztyűgyár Közösségi Házban tanrendbe építve tudják a diákok végigélni.

A rendhagyó foglalkozásokra szervezett csoportokban a tanárok kísérik át a tanulókat, ahol 2*45 perben, mint a tanórán betekintést nyerhetnek az alábbi témakörökbe:

Környezetem! 2-4. osztályosok részére.

A sokat emlegetet környezetvédelemmel nehéz elérni a kisebb korosztályt, de ezzel az áthidaló megoldással sikerek érhetőek el, hiszen játékos formában dolgozzák fel a környezetismereti órákat, blokkosított modulokban. Pl.:

Made in….? Módjuk lesz, térképen végigkövetni honnan származnak az általunk naponta használt tárgyak, rendszeresen fogyasztott élelmiszerek.

Légszennyezettség: a fővárosban kihelyezett légszennyezettség mérő táblák adatainak értelmezése

18 fok júliusban? Filmvetítés a klímaváltozásról, majd beszélgetés annak mindennapjainkra gyakorolt hatásairól.

Egészséges Világ! 5-6. osztályosok részére.

Az egészséges életmód megismertetése és gyakorlata a digitális világon keresztül. Központi téma az egészség, de játékos módon előkerül a fényképezőgép is. Plakát, film, kampány tervezés a tanulók bevonásával. Az egészségtelen táplálkozás következményeinek megismerése, ismeretterjesztő, népszerűsítő plakátok tervezése a gyerekek nézőpontjából. Kisfilm készítése, fotó-képregény, montázs készítése, majd zárásként kiállítás a pályaművekből.

Pályám Felé!

Indul a pályaválasztás időszaka, így minden 7-8. osztályos számára előtérbe kerül, az a kérdés mi leszek, ha nagy leszek?!

A Kesztyűgyár Közösségi Ház új pályaorientációs programján, megtudhatják a tanulók, hogy képességeik, érdeklődésük szerint, mely az a szakma ahol biztosan jól boldogulhatnak. A foglalkozások közben szakmákkal ismerkedhetnek meg a szakma mozik keretén belül.

Találkozhatnak neves foglalkozások képviselőivel, akiktől megtudhatják, például, hogy milyen egy dj élete, milyen képességekkel kell rendelkeznie egy szakácsnak, cukrásznak, hogy telik egy tűzoltó napja. A bemutatkozó szakmák képviselői által betekintést nyerhetnek a munka világába.

A közös munka a közös jövő záloga

Becskei-Kovács Barbara elmondta a kerületi iskolákkal kötött együttműködés nem kötelezően vállalt feladat, hanem egy olyan kezdeményezés, melyre még nem volt példa.

Jelenleg együttműködést kötöttek a Németh László Általános Iskolával, a Lakatos Menyhért Általános Iskolával, és a Práter utcai iskolával is, valamint további tárgyalások, egyeztetések folynak a többi iskolával is arra vonatkozóan, hogy minél több kerületi gyermekhez eljuthassanak ezek a programok.

A jövőbeni közös munka a pedagógusokat segíti, ugyanakkor a programot tartó koordinátoroknak is nagy kihívás, hiszen a nehéz helyzetben lévő fiatalok részére célirányosan kialakított program struktúrával kislépésekben ugyan, de a szociális integrációs törekvéseket próbálják meg erősíteni, ami nem könnyű feladat.

A pályázat másik része, egy olyan kamaszoknak szóló foglalkozás, amely elősegíti számukra a beilleszkedéshez elengedhetetlen asszertív viselkedési formák elsajátítását, és havi egy alkalommal gyermekpszichológus segítséget nyújt azok számára, akik ezt igénylik.


 

 

A teljes cikk képekkel megtekinthető a Józsefvárosi Újság online verziójának 15. oldalán az alábbi linkre kattintva:

http://www.jozsefvaros.hu/feltolt/jozsefvaros_ujsag_2011-19.pdf